Om os

Billede af 2 medarbejdere foran pc

Hjemrejsestyrelsen

Hjemrejsestyrelsen er organiseret i 11 kontorer.

Vi arbejder fra 6 forskellige lokaliteter, men arbejder tæt sammen om vores fælles opgave.

I Hjemrejsestyrelsen samarbejder vi også med ministeriets departement og resten af UIM-koncernens styrelser, andre ministerier, myndigheder og interessenter i Danmark og i udlandet.

Vi er ca. 300 medarbejdere med forskellige uddannelsesmæssig baggrunde, og vi arbejder med en bred vifte af opgaver med afsæt i arbejdet med hjemsendelse, klagesagsbehandling og kontrol.

Læs mere om vores arbejdsområder og kerneopgaver nedenfor.

Hjemrejsestyrelsens arbejdsområder

Hjemsendelse af udlændinge, der ikke har lovligt ophold

Det er en persons eget ansvar at udrejse, hvis han eller hun ikke (længere) har lovligt ophold i Danmark. Gør personen ikke det af sig selv, er det vores ansvar at sørge for det. Vi kan både hjælpe personen, hvis han eller hun selv ønsker at udrejse, og vi kan udsende personen tvangsmæssigt, hvis der er behov for det.    

 

Pligter for udlændinge, der ikke udrejser

Udlændinge, der opholder sig i DK, men som skal udrejse, kan få pligt til at opholde sig på et bestemt indkvarteringssted. De kan også få pligt til at henvende sig til myndighederne på bestemte tidspunkter. Det er Hjemrejsestyrelsen, der har ansvaret for træffe disse afgørelser.

Rådgivning, hjælp og støtte til udrejse

Hjemrejsestyrelsen rådgiver og hjælper udlændinge, der skal udrejse af Danmark. Vi kan også støtte økonomisk.

Repatriering

Hjemrejsestyrelsen vejleder og rådgiver kommunerne om den praktiske varetagelse af deres borgernære repatrieringsopgave samt om den juridiske anvendelse af repatrieringlovens bestemmelser. 

Vi understøtter således deres arbejde ved at udvikle nye værktøjer og vidensdele de mest effektive og praktiske eksempler til efterlevelse.

 

 

Nævnssekretariater

Vi er sekretariat for Udlændingenævnet og Flygtningenævnet. De er uafhængige, domstolslignende nævn, der træffer afgørelse i en række klagesager på udlændingeområdet.

Nationalt ID-center

Nationalt ID-center (NIDC) er et uafhængigt kompetencecenter, som skal styrke sikkerheds- og kontrolindsatsen på udlændingeområdet. NIDC er en del af Hjemrejsestyrelsen, men varetager sine funktioner uafhængigt af den øvrige del af styrelsen.

Hjemrejsestyrelsens organisation

Direktør Claes Nilas

 

Vicedirektør Louise V. Torrendrup

 

Vicedirektør Søren Larsen

Her kan du læse om Hjemrejsestyrelsens kontorer og enheder

Hjemrejsestyrelsen er en del af en koncern

- her er de andre

Udlændinge- og Integrationsministeriet (UIM)

UIM rådgiver og bistår udlændinge- og integrationsministeren og den til enhver tid siddende regering. UIM varetager ministerbetjening og den overordnede planlægning og administration af lovgivning på udlændinge- og integrationsområdet

Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI)

Styrelsen behandler sager om opholds- og arbejdstilladelse til udlændinge og udsteder opholdsdokument til EU/EØS-borgere. Styrelsen er også ansvarlig for at understøtte kommunernes integrationsindsats og forebyggelse af ekstremisme.

 

Udlændingestyrelsen (US)

Styrelsen behandler sager om asyl, familiesammenføring, besøgsvisum, permanent ophold mv. Styrelsen er ansvarlig for asylindkvartering og statistik på udlændingeområdet.